Θρυλικά σπορ αυτοκίνητα υπάρχουν πολλά μέσα στην ιστορία, ωστόσο υπάρχουν και αυτά που δεν είναι όσο γνωστά! Σίγουρα κάποια από αυτά θα τα ξέρετε (ξεχωριστή πάστα οι petrolheads!), ωστόσο είμαστε σίγουροι πως θα αναγνωρίσετε πολλά από αυτά βλέποντας την παρακάτω!
1. AlfaRomeoSZ
Αν είσαι Alfisti δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Για αυτούς όμως που δεν είναι τόσο μυημένοι στη ιστορία της Alfa Romeo, σίγουρα κοιτάζουν κάπως περίεργα το μοντέλο αυτό και την, ακόμη και σήμερα, εξωφρενική του μπροστινή όψη! Και που να το ακούσετε ακόμα. O εξαιρετικός V6 που σχεδίασε ο Giuseppe Busso, με χωρητικότητα τριών λίτρων, ακουγόταν άψογος, ενώ χάριζε στον οδηγό 240 ίππους. Με διαφορικό, κιβώτιο στο πίσω μέρος, αναρτήσεις De Dion και συντελεστή οπισθέλκουσας 0.30 (ναι, ήταν αεροδυναμικό!) το «Τέρας» όπως ονομαζόταν, ήταν ένα ποίημα στον δρόμο, όσο έντονος και αν ήταν ο σχεδιασμός του οίκου Zagato.
H 968 έγραψε την δική της ιστορία. Μπορεί ο κινητήρας να ήταν μπροστά ωστόσο το κιβώτιο ήταν πίσω, όπου ήταν και η κίνηση, χαρίζοντας στο αυτοκίνητο μια άψογη κατανομή βάρους 50/50. Κάτω από το κάλυμμα βρισκότανε ένα 3.0 λίτρων τετρακύλινδρος (inline!) κινητήρας με απόδοση 240 ίππων και 305Nm ροπής. Η ιστορία όμως θα θυμάται για πάντα τον πρόγονο της, την 944, αφήνοντας την 968 ξεχασμένη στα ράφια του χρόνου, για πάντα! Αλλά όπως και να το κάνουμε, η 968 ήταν απλά μια τροποποιημένη δεύτερη έκδοση της 944 στο τέλος της μέρας.
Κάποτε η Formula 1 φιλοξενούσε την ομάδα της Spyker, που μας χάρισε… μηδέν συγκινήσεις μέσα στην μοναδική χρονιά της στον θεσμό, το 2007. Παρόλα αυτά κατάφερε να πάρει ένα βαθμό στο Ιαπωνικό GP με τον Adrian Zutil, πριν πουληθεί η ομάδα σε Ινδούς επενδυτές. Παρόλα αυτά σαν επωνυμία, η Spyker υπάρχει από το μακρινό 1880, όταν έφτιαχναν άμαξες. Και εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η χρυσή άμαξα που έφτιαξε ο Spyker το 1898 χρησιμοποιείτε ακόμη από την βασιλική Ολλανδική οικογένεια. Μπορεί το αυτοκίνητο αυτό να μην είναι άμαξα, αλλά τραβά τα βλέμματα όπου και αν βρεθεί. Με πινελιές από αεροπλάνα του 1930, και έναν κινητήρα Audi 4.2 V8, ο οδηγός, είχε στην διάθεση του 400 ίππους. To SWB σήμαινε short wheelbase, για να ξεχωρίζει από τις, μακρύτερες, άλλες εκδόσεις.
Όσοι γνωρίζετε από… Maserati θυμάστε την κάκιστη και αναξιόπιστη MaseratiBiturbo (η οποία ήθελε αλλαγή του timingbelt κάθε 10.000 χιλιόμετρα…). Τότε πως γίνεται αυτή η Maserati, που είναι ουσιαστικά διαφορετική έκδοση της Biturbo να είναι καλή; Η Maserati, μετά από την «ήττα» που δέχθηκε με την Biturbo τόλμησε να ρίξει ότι λεφτά της έμειναν, όντας πνιγμένη στα χρέη, στο να φτιάξει κάτι καλό, και τελευταίο πριν την αγορά (του 50%) από την Fiat. Η Shamal έφερε έναν V8 με δυο συμπιεστές, με 320 ίππους και 434Nm ροπής, που ήταν τόσο καλός που ή εταιρεία τον χρησιμοποίησε και στην 3200GT. Μια Maserati που έφερε μαζί της και μια νέα εποχή για την ιταλική εταιρεία.
Σπάνια μπορείς να διαλέξεις μόνο μια Alfa από το ένδοξο παρελθόν της ιταλικής εταιρείας, και η Montreal είναι ένα μικρό, σχεδόν μυστικό, αυτοκινητιστικό θαύμα. Με πλαίσιο από την 105 Series και τον εξαιρετικό κινητήρα από την 33 Stradale (2.0 λίτρων V8 230 ίππων!) με τροποποιήσεις, ωστόσο, ανεβάζοντας την χωρητικότητα στα 2.6 και προσθέτοντας ροπή (αλλά αφαιρώντας 30 ίππους), δεν έλεγε ποτέ όχι στον οδηγό της, όπου και αν πιεζότανε. Το ότι το πλαίσιο της ήταν το ίδιο με πολλά θρυλικά μοντέλα της Alfa, φωτογραφίζει το πόσο σημαντικό ήταν το πλαίσιο 105 στην ιστορία του αυτοκινήτου, όχι μόνο της μάρκας.
Ρωτήστε έναν κοινό φίλο του αυτοκινήτου να σε πει από πού ξεκίνησαν τα μοντέλα Z της βαυαρικής εταιρείας, και πιθανόν να σας πει «από την Ζ3 βέβαια!», και παρόλο που δεν θα έχει και όλο το άδικο, υπάρχει λόγος για να θυμηθούμε την πρώτη, Z1. Ναι, ήταν αργή, με μόνο 170 ίππους σε απόδοση, αλλά τα καμπριολέ οχήματα δεν πρέπει να είναι δυνατά για να είναι διασκεδαστικά! Με όμορφο ήχο από τον inline εξακύλινδρο κινητήρα, πολύ καλό πλαίσιο και αναρτήσεις και πόρτες που δεν άνοιγαν αλλά… κατέβαιναν, η BMW Z1 έχει την δική της γωνία στην ιστορία, που μπορεί να μην είναι για τους πολλούς, ωστόσο υπάρχουν και αυτοί που τις εκτίμησαν… πριν τις τροποποιήσουν και βελτιώσουν σε κάτι πολύ πιο τρελό και γρήγορο!
«Τι είναι αυτό;» θα ρωτάτε, και καλά κάνετε, γιατί πολύς κόσμος προσπαθεί ακόμη και σήμερα να καταλάβει το που κατατάσσεται το SVX. Είναι ένα GT; Σπορ αμάξι; Ένα πείραμα που η ίδια η Subaru δεν γνώριζε τον λόγο ύπαρξης τους; Ίσως είναι λίγο από όλα. Αυτό που σίγουρα ήτανε, ήταν περίεργο. Με ατμοσφαιρικό εξακύλινδρο flat κινητήρα 3.3 λίτρων, ακουγότανε δελεαστικό, μέχρι να μάθεις πως κυκλοφόρησε μόνο με αυτόματο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων… Και όμως, οι λάτρεις τα κυνηγάνε, επειδή είναι σπάνια. Με σχεδιασμό από τον GiorgettoGiugiaro, 230 ίππους, και φυσικά τετρακίνηση, με μια απλή αλλαγή σε χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων ή ακόμη και έξι σχέσεων απευθείας από ένα WRX και το SVX έχει την δική του αξία.
Και άλλο ιταλικό δημιούργημα στην λίστα, αυτή την φορά από την Lancia! Η Montecarlo δημιουργήθηκε για τον απλούστατο σκοπό του πανηγυρισμού της νίκης της Stratos στο ράλι του Μόντε Κάρλο. Με τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο του πλαισίου και σχεδιασμό Pininfarina, ήδη ακούγεται δελεαστικό. Σίγουρα, είχε τα προβληματάκια του νωρίς, ειδικά με τα φρένα αλλά οι λάτρεις δεν νοιάζονταν για τέτοια. Ο λόγος; Το αυτοκινητάκι αυτό μπορούσε να φιλοξενήσει στην θέση του μικρού του κινητήρα και τον κινητήρα της Integrale ή ακόμη και τον προαναφερθέν V6 του Busso της Alfa! Και ξαφνικά από 120 ίππους, το Montecarlo παρήγαγε 250 και έκανε ότι ακριβώς του ζητούσες στον δρόμο.