autokinito.com.cy by Petros Soutzis

20 κλασσικά σπορ μοντέλα που μπορεί να μην ξέρατε ότι υπήρξαν!

Classic Cars 20

Τα κλασσικά αυτοκίνητα δεν είναι απλά μέρος της ιστορίας του αυτοκινήτου αλλά είναι η ιστορία του αυτοκινήτου! Εκατοντάδες σπορ αυτοκίνητα πέρασαν μέσα από τις δεκαετίες στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Είτε από μεγάλα εργοστάσια είτε από μικρούς οίκους. Πολλά από αυτά τα θαυμάζουμε σε μουσεία και σίγουρα ζηλεύουμε τους τυχερούς που τα έχουν στα γκαράζ τους. Υπάρχουν όμως αρκετά που «χάθηκαν» στην πορεία και ακόμα και εμείς οι… ψαγμένοι δεν γνωρίζουμε καν την ύπαρξη τους.

Σπάνια, ξεχασμένα αλλά ξεχωριστά. Σας παρουσιάζουμε είκοσι από αυτά και είμαστε σίγουρα ότι τα περισσότερα δεν γνωρίζετε ότι υπήρξαν ποτέ. Απολαύστε τα!

1 – Melkus RS 1000

Στην Ανατολική Γερμανία, υπό κομμουνιστικό καθεστώς, ήταν αρκετά δύσκολη για έναν λάτρη των σπορ αυτοκινήτων αφού το μοναδικό σπορ αμάξι στην αγορά εκεί τότε ήταν το Skoda 100 R. Αυτό δεν άρεσε στον Heinz Melkus, ο οποίος δημιούργησε το δικό του σπορ αυτοκίνητο! Με βάση το σασί του Wartburg 353, o Heinz έφτιαξε μόνος της ανεξάρτητες μπρος-πίσω αναρτήσεις, βεβαιώθηκε πως ο κινητήρας ενός λίτρου (πίσω από τον οδηγό) θα έβγαζε 68 ίππους και πως το αυτοκίνητο θα ήταν καλυμμένο από fiberglass! Έφτιαξε 101 κομμάτια και η παραγωγή του τελείωσε το 1979.

2 – Kellison J6

Στο τέλος της δεκαετίας του 50 και στις αρχές των 60s, η παραγωγή των fiberglass αυτοκινήτων σταμάτησε να ήταν αποκλειστικό μονοπώλιο των κατασκευαστών. Ξαφνικά ο κάθε ένας μπορούσε να το κάνει στο δικό του γκαράζ. Η εταιρεία Kellison, με βάση την πλατφόρμα Corvette, δημιούργησε το J6, που δεν ήταν απλά ένα kit για το αμερικανικό μοντέλο! Ο κινητήρας μεταφέρθηκε πιο πίσω, τοποθετήθηκαν μεγαλύτερα φρένα και γενικά το βάρος ήταν λιγότερο από μια Corvette.

3 – FNM 2000 Onca

Μοιάζει με ένα Ford Mustang του 1966 αλλά δεν είναι. Το FNM 2000 Onca δημιουργήθηκε στην Βραζιλία. Η εταιρεία FNM είχε τότε συμφωνία με την Alfa Romeo, γι’ αυτό και φέρει εκείνη την μάσκα, αλλά το αμάξωμα γενικά είναι όλο Mustang. Εκτός από τον κινητήρα, βέβαια, που ήταν δυο λίτρων και τεσσάρων κυλίνδρων αντί του τερατώδες V8.

4 – Apollo 3500 GT

Το αυτοκίνητο αυτό είχε πολλές ονομασίες, όπως Vetta Ventura και Griffith GT. Ωστόσο η πρώτη του ονομασία ήταν Apollo 3500 GT. Ο καλιφορνέζος σχεδιαστής Milt Brown το δημιούργησε με σκοπό να «κοντράρει» τους ευρωπαίους, και με την βοήθεια του ιδρυτή της Intermeccanica, Frank Reisner, γεννήθηκε το Apollo. Η τελευταία του έκδοση έφερε έναν 4.9 λίτρων V8 μιας Buick, και μόνο 90 κομμάτια είδαν το φως της μέρας.

5 – Puma GTB

Ακόμη ένα βραζιλιάνικο δημιούργημα από την δεκαετία του 70.  Με βάση το Chevrolet Opala SS, και τον ίδιο κινητήρα των 169 ίππων, το GTB είχε τη δύναμη! Παρόλα αυτά ήταν πολύ ακριβό για την βραζιλιάνικη αγορά, αλλά εν αντιθέσει με τα προηγούμενα μοντέλα της λίστας, παράχθηκαν 1.700 κομμάτια! Καθόλου άσχημα για ένα ξεχασμένο κλασσικό.

6 – Matra Bagheera

Η Γαλλική Matra πάντα δημιουργούσε ενδιαφέροντα αμάξια με πολύ ενδιαφέρον σχεδιασμό. Νωρίς στην δεκαετία του 70, συνεργάστηκε με την Simca για να δημιουργήσουν ένα μικρό σπορ αυτοκίνητο: το Bagheera που είχε τρεις θέσεις μπροστά! Σχεδιαστικά ήταν πολύ ωραίο, ωστόσο οι κινητήρες των 1.2 και 1.4 λίτρων δεν χάριζαν συγκινήσεις στον οδηγό.

7 – ASA 1000 GT

Ένα μικρό ιταλικό αμάξι που κυκλοφόρησε το 1962, και όλοι το αποκαλούσαν «Ferrarina», δηλαδή μικρή Ferrari. Με ελαφρύ αμάξωμα και ένα κινητήρα τον οποίο σχεδίασε ο Giotto Bizzarinni που εργάστηκε στην Ferrari. Με τέσσερα δισκόφρενα (τρελό για εκείνη την εποχή!), σπορ αναρτήσεις και ένα μικρό κινητήρα 1.03 λίτρων που παρήγαγε 93 ίππους, μπορεί να έχει ξεχαστεί από την ιστορία ωστόσο κάποιοι συλλέκτες έχουν να πουν μόνο τα καλύτερα λόγια για αυτό το μικρό θαύμα.

8 – Bricklin SV-1

Αυτό το αυτοκίνητο το δημιούργησε ο Malcolm Bricklin στον Καναδά μεταξύ 74 και 75. Η ιδέα πίσω από το SV-1 ήταν να παραχθεί ένα ασφαλές και γρήγορο σπορ μοντέλο. Χωρίς καν να έχει αναπτήρα μέσα στην καμπίνα (και αυτό τρελό για την εποχή), το SV-1 ήταν όντως ασφαλές αλλά, δυστυχώς, ήταν αργό με τον 360 AMC V8 του να μην μπορεί να βγάλει σωστή δύναμη. Παράχθηκαν τελικά 3.000 κομμάτια αλλά πολλοί έχουν να πουν ακόμη για τα συστήματα ασφαλείας του που ήταν πολύ μπροστά για την εποχή.

9 – Matra Djet

Ακόμη ένα μικρό γαλλικό Matra, το οποίο σχεδίασε ο οδηγός αγώνων Rene Bonnet το 1965 και είχε τον κινητήρα στο κέντρο του πλαισίου (κάτι που μόνο τα αγωνιστικά πρωτότυπα είχαν τότε). Μπορεί να είχε ένα μικρό Renault 8 κινητήρα, αλλά ζύγιζε μόλις 720 κιλά έτσι είχε πολύ καλές επιδόσεις! Μπορεί να ξεχάστηκε από το κοινό, αλλά όλοι οι σχεδιαστές από τότε μέχρι σήμερα, το έχουν σε πολύ ψηλή εκτίμηση.

10 – Cheetah

Σε μια εποχή όπου έκανε κουμάντο το Shelby Cobra, και κανείς δεν μπόρεσε να τα βάλει μαζί του, ένας σχεδιαστής πλησίασε το άπιαστο. Ο Bill Thomas, ο οποίος βελτίωνε Chevrolet και έφτιαχνε αγωνιστικά αυτοκίνητα,  έφτασε κοντά στο να εκθρονίσει το Cobra. Ωστόσο, κάποιες συγκυρίες, το κράτησαν μακριά. Με την Chevrolet και την GM να αποσύρονται από τις πίστες το 1963, ο Thomas βρήκε την ευκαιρία του να ετοιμάσει ιδιωτικά αυτοκίνητα για αγώνες. Το Cheetah ήταν ελαφρύ και έφερε έναν μικρό V8, τοποθετημένο πίσω στο αμάξωμα. Κέρδισε αρκετούς αγώνες, αλλά και το πρωτάθλημα SCCA του 1968, αλλά η έλλειψη υποστήριξης από τις μητρικές εταιρείες, και μια φωτιά στο εργοστάσιο, έσβησαν την Cheetah από την ιστορία.

11 – Volkswagen SP2

Οι Βραζιλιάνοι είχαν ανέκαθεν μεγάλη αγάπη για τα VW, και την δεκαετία του 70, η εταιρεία δεν είχε ένα δικό της σπορ αμάξι με το οποίο να μπει στην αγορά. Έτσι, δημιουργήθηκε το SP2 επάνω στο πάτωμα ενός Beetle, με ένα κινητήρα 1.7 λίτρων και απόδοση 75 ίππων που μπορεί να μην ακούγονται πολλοί αλλά ήταν πολύ περισσότεροι από ένα Beetle! Το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε το 1972 και ήταν αρκετά μοντέρνο για την εποχή του αλλά με 11.000 κομμάτια να κυλούν από το εργοστάσιο, ξεχάστηκε και αυτό από τα βιβλία της ιστορίας.

12 – Ford Capri Perana

Εντάξει, μην τρελαθούμε. Το Capri δεν είναι ξεχασμένο φυσικά, αλλά το Perana σίγουρα! Πρόκειται για μια έκδοση του πασίγνωστου Capri το οποίο «πείραξε» ο Νοτιοαφρικανός οδηγός αγώνων, Basil Green! Και όταν λέμε «πείραξε» εννοούμε πως έβγαλε τον τρίλιτρο κινητήρα και τοποθέτησε τον πεντάλιτρο V8 μιας Mustang κάτω από το κάλυμμα. 280 ίπποι και 0-100 στα έξι δευτερόλεπτα. Ο Green κυριάρχησε στις πίστες τότε, αλλά το δημιούργημα του χάθηκε μέσα από τα χρόνια.

13 – Ford OSI 20M TS

Την δεκαετία του 60 η Ιταλία είχε γεμίσει με μικρούς σχεδιαστικούς οίκους αυτοκινήτων που έφτιαχναν μοντέλα βασισμένα σε γνωστά αυτοκίνητα της εποχής. Η OSI ήταν ένας τέτοιος μικρός οίκος, που βάσιζε τα δημιουργήματα της πάνω στα FIAT, ωστόσο το πιο γνωστό της δημιούργημα ήταν βασισμένο πάνω σε ένα Ford! Το 20M TS ήταν ένα όμορφο coupe, με εξακύλινδρο κινητήρα 2.3 λίτρων και απόδοση 110 ίππων με ελαφρύ αμάξωμα.

14 – Brasinca 4200 GT Uirapuru

Ακόμη ένα σπάνιο και ενδιαφέρον δημιούργημα από την Βραζιλία. Παρουσιάστηκε το 1964 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Σάο Πάολο, και ο σχεδιασμός του εντυπωσίασε τους πάντες. Το Uirapuru ήταν φτιαγμένο πάνω σε ατσάλινο πλαίσιο, και έφερε ένα κινητήρα 4.2 λίτρων Chevrolet, με απόδοση 155 ίππων. Μπορεί να ήταν ακριβό αλλά όχι σε τρελά επίπεδα, οπόταν απόλαυσε καλές πωλήσεις, όλων των κομματιών που παράχθηκαν! Έστω και αν μιλάμε μόνο για 73 κομμάτια…

15 – Marcos GT

Ένα αυτοκίνητο με δυο ζωές: από το 64 μέχρι το 71 και από το 81 μέχρι το 90! Το Marcos GT δεν είναι ακριβώς ξεχασμένο, αλλά είναι υπερβολικά σπάνιο, και ο αγοραστής είχε πολλές επιλογές για κινητήρες (της Ford) οπόταν βόλευε διάφορες τσέπες, με κορυφαίο τον τρίλιτρο V6.

16 – Lotus Elite

Το αυτοκίνητο αυτό κυκλοφόρησε το 1974, και ταρακούνησε τα νερά της αγοράς (όπως σχεδόν όλα τα Lotus τότε), αλλά ήταν ίσως το πιο πρακτικό αμάξι της εταιρείας! Ο Colin Chapman ήθελε να αντικαταστήσει το Elan Plus 2 που είχε «γεράσει», με ένα μοντέρνο μοντέλο με τέσσερα καθίσματα. Οπόταν ήταν ευρύχωρο, άνετο, ελαφρύ και απέδιδε 155 ίππους! Αλλά ήταν Lotus, και ήταν γεμάτο προβλήματα οπόταν μετά από παραγωγή 2.500 κομματιών, έσβησε και αυτό.

17 – Saab Sonett

Μπορεί η Saab να ήταν ανέκαθεν γνωστή για σεντάν και καμπριολέ με κινητήρες τούρμπο, αλλά νωρίς στην δεκαετία του 70, δημιούργησαν και ένα σπορ κουπέ! Μάλιστα το Sonett είχε τρεις γενιές στην παγκόσμια αγορά, η κάθε μια από αυτές με κινητήρα Ford που μεγάλωνε ανά γενιά μέχρι τον «κορυφαίο» του V4! Δεν έσπαζε ρεκόρ, αλλά είχε τους λάτρεις του και μετά από 15.000 κομμάτια, η παραγωγή σταμάτησε.

18 – Fiat Abarth OT 2000

Τα δημιουργήματα του Carlo Abarth δεν ξεχνιούνται ποτέ. Ωστόσο το OT 2000 είναι σίγουρα το πιο σπάνιο. Με βάση ένα Fiat 850 Sports Coupe και ένα δίλιτρο κινητήρα τεσσάρων κυλίνδρων, η απόδοση του έφτανε τους 185 ίππους, που μπορεί να μην είναι τρελός αριθμός. Όμως, το αμάξι ζύγιζε μόλις 750 κιλά. Το σύνολο ήταν αρκετά ακριβό για ένα Fiat έτσι κύλησαν μόνο πέντε κομμάτια!

19 – Ligier JS2

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα, αλλά και ξεχασμένα, αυτοκίνητα της δεκαετίας του 70. Ένα δημιούργημα του Γάλλου Guy Ligier, γνωστός για την καριέρα τους στις πίστες και τις κατασκευές του, το JS2 ήταν αφιερωμένο στον φίλο του Guy, τον γνωστό Jo Schlesser, εξ ου και το όνομα του αυτοκινήτου. Μετά από τον χαμό του Jo, o Guy αποσύρθηκε από τις πίστες και επικεντρώθηκε στην κατασκευή αγωνιστικών. Το JS2 είχε ένα κινητήρα 2.7 λίτρων V6 από την Maserati, αλλά δεν μπόρεσε ποτέ να «πιαστεί» λόγω προβλημάτων και ψηλού του κόστους.

20  – De Tomaso Vallelunga

Για σχεδόν όλους μας, οι λέξεις De Tomaso ακολουθούνται συνήθως από την λέξη Pantera (ή και Mangusta για τους πιο ψαγμένους). Ο Ιταλικός οίκος ωστόσο, είχε ακόμη ένα δημιούργημα το οποίο παρουσίασε το 1964. Το Vallelunga, με τον κινητήρα στο μέσο του αμαξώματος, είχε ανεξάρτητες αναρτήσεις και τέσσερα δισκόφρενα, και ένα κινητήρα 1.5 λίτρων από το Ford Kent με απόδοση 104 ίππων. Αυτό ήταν το πρώτο δημιούργημα του Alejandro De Tomaso, και η έμπνευση του για όλα όσα ακολούθησαν!

Exit mobile version