Και όμως, είναι αλήθεια. Το Βιετνάμ περνά στον παγκόσμιο χάρτη της αυτοκινητοβιομηχανίας με την μάρκα VInFast. Ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός δημοσιογραφικός οργανισμός AutoBest, επισκέφθηκε πρώτος τα άδυτα της πρώτης αυτοκινητοβιομηχανίας στο Βιετνάμ, η οποία μάλιστα έχει αρκετά φιλόδοξους στόχους. Μια εταιρεία η οποία μετράει μόλις ένα χρόνο ζωής, αφού ιδρύθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου του 2017. Τα στοιχεία γύρω από την VINFAST όντως ακούγονται σχεδόν εξωπραγματικά και για το λόγο αυτό ταξιδέψαμε στη χώρα της Νοτιοανατολικής Ασίας για να διαπιστώσουμε από κοντά αν ισχύει η μεγάλη της δύναμη. Θα ξεκινήσουμε την ιστορία μας με το βιογραφικό του Βιετναμέζου Pham Nhat Vuong, ο οποίος πριν από 25 ολόκληρα χρόνια, αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Ινστιτούτο Γεωλογικής Διερεύνησης της Μόσχας, ταξίδεψε στην Ουκρανία με ένα ταπεινό Lada. Εκεί λοιπόν ίδρυσε μια εταιρεία φαγητού με βασικό αντικείμενο το ρύζι. Ποιο ήταν το μέλλον της εν λόγω εταιρίας; Αρκεί να σας πούμε ότι το 2009 εξαγοράστηκε από τη Nestle με το ποσό των 150 εκατομμυρίων δολαρίων.

Έχοντας προσθέσει στον τραπεζικό του λογαριασμό αρκετά μηδενικά ο Pham επέστρεψε στο Βιετνάμ και επένδυσε σε μια εταιρεία τουρισμού που είχε συσταθεί το 2001. Πλέον ο Όμιλος VINGROUP ασχολείται με τα ακίνητα, τα εμπορικά κέντρα, τη γεωργία, τα θεματικά πάρκα, τη ψυχαγωγία, την εκπαίδευση, την υγεία και πολλούς ακόμα τομείς. Παράλληλα στις αρχές του φετινού καλοκαιριού ίδρυσε την VINSMART, η οποία εστιάζει στις νέες τεχνολογίες, στα ψηφιακά προϊόντα και τα πρωτοποριακά υλικά. Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο Pham είναι ο πρώτος δισεκατομμυριούχος Βιετναμέζος στην ιστορία με το ποσοστό ανάπτυξης του πλούτου να έχει διψήφιο ποσοστό ετησίως. Ο κύκλος εργασιών της VINGroup κατά το τελευταίο έτος ήταν σχεδόν 4 δισεκατομμύρια δολάρια με μικτά κέρδη που ξεπέρασαν το 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Ο προσωπικός πλούτος του Pham εκτιμάται από το Forbes σε πάνω από 6,8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Επισκεφτήκαμε τρεις από τις έξι συνολικά μονάδες παραγωγής της VINFAST και είδαμε τεράστιους χώρους, όπου σύμφωνα με τους ιθύνοντες εκεί θα επιτυγχάνεται ετήσια παραγωγή 250.000 μονάδων. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο ότι στη δεύτερη φάση του έργου η παραγωγική ετήσια ικανότητα θα φτάσει τις 500.000 μονάδες. Στις εγκαταστάσεις θα εργάζονται 1.400 ρομπότ και 1.200 αυτόνομα οχήματα εδάφους για τη μεταφορά εξαρτημάτων, επομένως θα επιτυγχάνεται ένα υψηλό επίπεδο αυτοματισμού. Το εργοστάσιο που βρίσκεται στην πόλη Χάι Φονγκ και έχει έκταση 3.350 τ.μ. εκ των οποίων τα 1.200 προέκυψαν από αποξήρανση έκτασης που μέχρι πριν από λίγους μήνες καλύπτονταν από νερό.

Σχετικά τώρα με το εργατικό δυναμικό μας μίλησε ο Shaun Calvert, ο οποίος εργάζονταν στην Οpel μέχρι την εξαγορά της από τον Όμιλο PSA. H εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού γίνεται σε συνεργασία με το σχολείο Eckert στο Μόναχο, καθώς δεν υπάρχουν ειδικευμένοι εργάτες στην περιοχή. Ο αριθμός των εργαζομένων υπολογίζεται ότι θα φτάσει τους 5.000. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της VINFAST, James de Luca, μας μίλησε για το φιλόδοξο πλάνο των Βιετναμέζων που προβλέπει ότι εντός 24 μηνών από την έναρξη του έργου θα κυκλοφορήσουν τα δυο πρώτα μοντέλα. Πρόκειται για ένα sedan και ένα SUV, τα οποία θα ανήκουν στη premium κατηγορία και θα βασίζονται σε πλατφόρμες της BMW. Αν και η VINFAST δεν αποκαλύπτει για ποιες πλατφόρμες πρόκειται ανακαλύψαμε ότι είναι αυτές της Σειράς 5 και της Χ5. Για τη σχεδίαση τους προσφέρουν την πολύτιμη συμβολή τους οι οίκοι Pininfarina και ITALDESIGN.
Το λανσάρισμα τους έχει προγραμματιστεί για το τρίτο τρίμηνο του 2019. Η επίσημη πρεμιέρα τους έχει δρομολογηθεί για το Σαλόνι του Παρισιού τον ερχόμενο Οκτώβριο, ενώ οι πωλήσεις θα ξεκινήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2020. Προς το παρόν 160 πρωτότυπα μοντέλα πραγματοποιούν δοκιμές εξέλιξης σε δρόμους του Βιετνάμ και της Ευρώπης.

Από τη βαυαρική εταιρεία προέρχεται επίσης και ο δίλιτρος κινητήρας απόδοσης 175 και 230 ίππων. Σκέψη για πετρελαιοκινητήρα δεν υπάρχει, καθώς δε χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο καύσιμο τα αυτοκίνητα στο Βιετνάμ. Στο εσωτερικό αναμένεται να ξεχωρίζει η μεγάλη οθόνη αφής των 10 ιντσών με τα θέματα σχεδίασης να εμπνέονται από τα πιο όμορφα τοπία του Βιετνάμ. Αν και η VINFAST το αρνείται η σχεδίαση του συστήματος πολυμέσων παραπέμπει σε αυτό της Volvo. Ακόμα δυο μοντέλα από την VINFAST θα δούμε μάλλον του χρόνου στο Σαλόνι της Γενεύης. Ο λόγος για ένα μικρό μοντέλο πόλης που θα βασίζεται στην πλατφόρμα του Chevrolet Spark με τρικύλινδρο κινητήρα της GM και ένα ηλεκτροκίνητο με τεχνολογία που θα αναπτύξει η VINFAST με την EDAG.
Εκτιμούμε ότι κατά τα πρώτα χρόνια η VINFAST, σε μια αγορά όπως αυτή του Βιετνάμ, θα αποκτήσει μερίδιο 30-35%. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση του Βιετνάμ εφαρμόζει φόρο 70% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα, εξαιρουμένων των αυτοκινήτων που παράγονται στην περιοχή του ASEAN (Ένωση των Χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας), τα οποία είναι αφορολόγητα από την 1η Ιανουαρίου 2018. Η VINFAST θα προσφέρει σε ανταγωνιστικές τιμές (ανεπίσημη τιμή εκκίνησης για το sedan 13.000 δολάρια) τα μοντέλα της με χρόνο παράδοσης 2 μήνες όταν οι ανταγωνιστές της χρειάζονται 5 μήνες.

Από την πλευρά της η αντιπρόεδρος της VINGroup και πρόεδρος της VINFAST, Le Thi Thu Thuy, μιλάει για τις προοπτικές της εγχώριας αγοράς, καθώς προς το παρόν αναλογούν μόλις 23 αυτοκίνητα σε 1.000 κατοίκους με τον ετήσιο αριθμό πωλήσεων να μην υπερβαίνει τις 300.000 μονάδες σε μια χώρα με πληθυσμό 96 εκατομμύρια. Το σίγουρο είναι ότι είδαμε εντυπωσιακά πράγματα στο Βιετνάμ και γίναμε μάρτυρες στη γέννηση μιας αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία υποστηρίζεται οικονομικά με τέτοιο τρόπο που θα ζήλευε ακόμα και ο Ίλον Μασκ. Υπάρχει σχέδιο, όραμα και άνθρωποι έτοιμοι να το υλοποιήσουν.

Κείμενο: Dan Vardie Founder Autobest

Πάθος, αφοσίωση και εμπειρία σε ό,τι αφορά τον κόσμο του αυτοκίνητου χαρακτηρίζουν την πορεία του Πέτρου Σουτζιή, τα 30 και πλέον χρόνια του, στο χώρο των ΜΜΕ. Τα ίδια χαρακτηριστικά θα έχει και το autokinito.com.cy, το οποίο στοχεύει να γίνει το σημείο αναφοράς για όλους όσους αγαπούν το αυτοκίνητο, το μηχανοκίνητο αθλητισμό ή ενδιαφέρονται για την αγορά αυτοκινήτου στην Κύπρο και στον κόσμο.