autokinito.com.cy by Petros Soutzis

«Πισινή σε αυτοκίνητο της F1; Ποτέ!

Ναι, τα μονοθέσια της F1 έχουν και όπισθεν στο κιβώτιο ταχυτήτων. Και, όχι, δεν είναι παράνομη η χρήση της εκτός του pit lane! Εξάλλου για αυτό και την προσθέτουν οι σχεδιαστές των κιβωτίων!

F1 HAASΓιατί όμως υπάρχουν τόσα ερωτήματα γύρω από αυτό το θέμα; Και εδώ υπάρχει απλή απάντηση: Επειδή η χρήση της όπισθεν σε αγώνες F1, σε γενικές γραμμές, είναι σπάνια! Την είδαμε όμως να χρησιμοποιείται από τον επτά-φορές παγκόσμιο πρωταθλητή Lewis Hamilton στον αγώνα της Imola, μετά από ένα, επίσης σπάνιο, λάθος του! Ο Βρετανός, στην προσπάθεια του να περάσει μέσα από traffic βιάστηκε και βυθίστηκε στην εσωτερική του Russel μετά από τα φρένα της Tosa. Με την άσφαλτο εκτός αγωνιστικής γραμμής να κρατάει ακόμη νερό, ο πρωταθλητής πήγε ευθεία, αλλά σταμάτησε λίγο πριν αγγίξει τα ελαστικά στην μπαριέρα! Και εδώ ήρθε το δεύτερο ουσιαστικά λάθος του, επειδή αντί να επιλέξει την όπισθεν αμέσως και να ξεκινήσει την επιστροφή του, δοκίμασε να γυρίσει το αυτοκίνητο. Ως γνωστόν, τα αυτοκίνητα αυτά έχουν μηδαμινές κλήσεις στο τιμόνι οπόταν μια τέτοια μανούβρα σπάνια δουλεύει!

Γιατί δεν επέλεξε αμέσως την όπισθεν ο Hamilton, έχοντας γλιστρήσει εκτός πίστας; Και πάλι απλή απάντηση, η οποία όμως χρειάζεται και λίγη επεξήγηση. Αρχικά, να τι δήλωσε μετά το τέλος του αγώνα ο Hamilton σχετικά με το συμβάν: «Μόλις σταμάτησε το μονοθέσιο, πάτησα αμέσως το κουμπί της όπισθεν αλλά δεν την έβρισκε το κιβώτιο, και αποφάσισα να αλλάξω τακτική. Ήθελα να ανεβάσω στροφές και να γυρίσω με δύναμη το αυτοκίνητο αλλά κατέληξα να αγγίζω την μπαριέρα. Σταμάτησα, έχασε χρόνο αλλά βρήκα εν τέλει την όπισθεν και βγήκα από τα χαλίκια, και ευτυχώς δηλαδή γιατί δεν θα έβγαινα διαφορετικά». 

Οι δηλώσεις του Hamilton απαντούν εν μέρει το ερώτημα του γιατί σπάνια βλέπουμε όπισθεν: γιατί πολύ απλά δεν είναι εύκολο για το κιβώτιο ταχυτήτων ενός μονοθεσίου να την βρει. Γιατί όμως; Αρχικά, η όπισθεν (το γρανάζι της) και ο μηχανισμός της πάνω στο «διαστημικό» κιβώτιο ταχυτήτων είναι υπερβολικά μικρά κομμάτια για εξοικονόμηση βάρους αλλά και κόστους.  Ένα μικρό, εύθραυστο και σχετικά επικίνδυνο για την υγεία του κιβωτίου, γραναζάκι. Έχοντας όλα τα πιο πάνω στα υπόψη σας, αντιλαμβάνεστε γιατί είναι σπάνια η χρήση της όπισθεν. Ίσως τώρα που έχουν πάρει λίγο περισσότερο βάρος τα μονοθέσια (749 κιλά για φέτος), οι εταιρείες να ασχοληθούν να σχεδιάσουν ένα πιο στιβαρό γρανάζι για την όπισθεν.

Ακόμη και έτσι όμως, έστω και αν ο οδηγός καταφέρει να την «βρει», είναι απίστευτα δύσκολο να οδηγήσεις ένα μονοθέσιο με την όπισθεν λόγω του ότι δεν μπορείς να γυρίσεις το κεφάλι σου σχεδόν καθόλου και τα καθρεφτάκια είναι σχεδόν για δείγμα. Και το αποτέλεσμα; Μπορεί ακόμη και να καταλήξεις πάνω σε αντίπαλο, όπως έκανε ο Ricciardo στο Αζερμπαϊτζάν του 2019 όταν ανέβασε την Renault του πάνω στο μονοθέσιο του Kvyat.

Του Φρίξου Μασούρα

Ακολουθήστε μας στο INSTAGRAM και στο FACEBOOK

 

Exit mobile version