Trabant P50:
Οι σχεδιαστές του Tσβικάου χρησιμοποίησαν τους πόρους τους με έναν έξυπνο τρόπο: στην έλλειψη χάλυβα απάντησαν με ένα ειδικό υλικό που ονομάζεται Duroplast – ένα πλαστικό πολλαπλών στρώσεων. Η πρώτη τους απόπειρα ήταν ένα αντίγραφο του DKW με 690 κ.εκ. και ισχύ 22 ίππων.
Το κόμμα έδωσε τη συγκατάθεσή του και το Ρ50 μπήκε στην παραγωγή το 1958. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη που το εργοστάσιο δεν ήταν σε θέση να παράγει αρκετά αυτοκίνητα για τους αγοραστές – κι αυτό με δεδομένη την περιορισμένη πρόσβαση σε καινούργια αυτοκίνητα όλων των κατοίκων τού τότε Ανατολικού Μπλοκ. Έτσι ξεκίνησε η ιστορία των Trabant.
Σε πολύ δύσκολη θέση βρίσκονταν τα πεντάλ, μετατοπισμένα προς τα δεξιά, ενώ το καλοριφέρ ήταν τόσο αδύναμο ώστε οι οδηγοί τοποθετούσαν κάτω από τα μπροστινά καθίσματα πυρακτωμένα τούβλα μέσα σε σιδερένια αυτοσχέδια σκεύη για ζεστασιά. Πολύ αδύναμο ήταν και το ηλεκτρικό κύκλωμα, 6 Volt.
Στον δρόμο το Trabant P50 τα κατάφερνε μια χαρά μέχρι τα 50-60 χλμ./ώρα, αλλά η «ζωή» του τέλειωνε στα 80-90 χλμ., εκεί όπου άρχιζε αληθινά να ζορίζεται. Και τα φρένα εξάλλου (ταμπούρα γύρω-γύρω) δεν ενέπνεαν καμιά εμπιστοσύνη όσο ανέβαιναν τα χιλιόμετρα. Σήμερα το Trabant, ακόμα και ως ιστορικό αυτοκίνητο, μπορεί να τα έβρισκε σκούρα στην τρέλα της σύγχρονης κυκλοφορίας, όμως θα εξακολουθούσε να είναι διασκεδαστικό σε ερημικούς εξοχικούς δρόμους τα ηλιόλουστα Σαββατοκύριακα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά:
Trabant P50
Kινητήρας: 499 κ.εκ.
Ισχύς: 20 ίπποι
Ροπή: 45 Nm, 2750/λεπτό.
Κιβώτιο: 4 ταχύτητες, όλες συγχρονισμένες, με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς.
Βάρος (άδειο): 620 κιλά
Ρεζερβουάρ: 24 λίτρα βενζίνης
Κείμενο – Φωτογραφίες: Gábor Szécsényi, AutoBest jury member