Έρχονται διασυνοριακά εξώδικα για τα τροχαία

Όσοι οδηγούν σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διάρκεια των διακοπών τους είτε στο πλαίσιο επαγγελματικών ταξιδιών θεωρούν πως αν υποπέσουν σε τροχαίες παραβάσεις δεν θα τους βρει κανείς, μάλλον πλανώνται, αφού στο μέλλον θα έρχονται εξώδικα από το εξωτερικό. 

paper signΕκσυγχρονιστική Οδηγία (του Ευρωκοινοβουλίου και του Συμβουλίου της ΕΕ) η οποία προωθήθηκε στη Βουλή «διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών για τροχαίες παραβάσεις σχετικές με την οδική ασφάλεια», ρυθμίζει τα πιο πάνω ζητήματα, οπόταν τα εξώδικα ή και οι κλήσεις όταν πρόκειται για πολύ σοβαρά αδικήματα, θα έρχονται να βρίσκουν τους παραβάτες ή τους εμπλεκόμενους σε ατυχήματα.

Σημειώνεται, ότι και η Κύπρος αντιμετωπίζει πρόβλημα με χιλιάδες τροχαίες παραβάσεις οι οποίες ξεχνιούνται ή εκκρεμούν επειδή, κυρίως οι τουρίστες που υποπίπτουν σε τροχαίες παραβάσεις, εγκαταλείπουν το νησί χωρίς επιπτώσεις. Η Οδηγία για διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών, με την οποίαν θα εναρμονιστεί και η Κύπρος, καλύπτει τις εξής οκτώ τροχαίες παραβάσεις:

Υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση της ζώνης ασφαλείας, παραβίαση φωτεινού κόκκινου σηματοδότη, οδήγηση σε κατάσταση μέθης, οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών, μη χρήση προστατευτικού κράνους, χρήση απαγορευμένης λωρίδας και παράνομη χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών επικοινωνίας κατά την οδήγηση.

Στις παραβάσεις θα προστεθούν και νέες, με εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης Οδηγίας. Από τις χώρες που υιοθέτησαν ήδη τη συγκεκριμένη πολιτική, ζητήθηκε να ενημερώσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τους ισχύοντες οδικούς κανόνες για την οδική ασφάλεια και να τους καταστήσουν διαθέσιμους σε δικτυακό τόπο σε όλες τις επίσημες γλώσσες.

Σύμφωνα με την εκτίμηση επιπτώσεων (από τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών) αν και οι οδηγοί, μη μόνιμοι κάτοικοι, αντιστοιχούσαν περίπου στο 5% της οδικής κυκλοφορίας στην ΕΕ, διέπρατταν περίπου το 15% των παραβάσεων υπέρβασης ταχύτητας. Θεωρήθηκε δε πιο πιθανό, οι μη μόνιμοι κάτοικοι μιας χώρας, να διαπράττουν περισσότερες παραβάσεις υπέρβασης ταχύτητας σε σχέση με τους μόνιμους κατοίκους.

Σημειώνεται, πως το 2015, το 50% των τροχαίων παραβάσεων που εντοπίστηκαν και διαπράχθηκαν από μη μόνιμους κατοίκους, δεν διερευνήθηκαν.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό συνοδευτικό έγγραφο, ένας από τους λόγους για τους οποίους οι μη μόνιμοι κάτοικοι μιας χώρας δεν πλήρωναν τα εξώδικα, οφειλόταν στο ότι θεωρούσαν πως ήταν λιγότερο πιθανό να τους επιβληθούν κυρώσεις όταν οδηγούσαν σε κράτος μέλος στο οποίο δεν διέμεναν. Θεωρούσαν επίσης, πως ήταν λιγότερο πιθανό να βρεθούν αντιμέτωποι με κάποια ένδικη διαδικασία εάν δεν πλήρωναν τα πρόστιμα που επέβαλαν οι αλλοδαπές Αρχές.

Η ανανεωμένη Οδηγία που προωθείται αποσκοπεί στην περαιτέρω ενίσχυση της οδικής ασφάλειας με την επέκταση του πεδίου εφαρμογής της οδηγίας για τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών σε άλλες τροχαίες παραβάσεις σχετικές με την οδική ασφάλεια και τον εξορθολογισμό (δηλαδή την απλούστευση, ψηφιοποίηση και βελτίωση) της διερεύνησης τροχαίων παραβάσεων σχετικών με την οδική ασφάλεια που διαπράττονται στο εξωτερικό, διευκολύνοντας έτσι τη διασυνοριακή επιβολή κυρώσεων.

Στο συνοδευτικό έγγραφο αναφέρεται, πως η επικίνδυνη συμπεριφορά συμβάλλει σε μεγάλο αριθμό θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στο οδικό δίκτυο. Θεωρείται δε, πως η μείωση της ατιμωρησίας (μέσω της επέκτασης του πεδίου εφαρμογής της οδηγίας για τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών σε άλλες τροχαίες παραβάσεις σχετικές με την οδική ασφάλεια) είναι καίριας σημασίας.

Τα μισά αδικήματα δεν διερευνώνται: Η αξιολόγηση της οδηγίας για τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών του 2016 εντόπισε τους ακόλουθους κύριους λόγους που εμποδίζουν την εφαρμογή της δικαιοσύνης σε παραβάτες μη μόνιμους κατοίκους: 1) Περίπου το ήμισυ των εντοπισμένων τροχαίων παραβάσεων που διαπράχθηκαν από μη μόνιμους κατοίκους δεν διερευνήθηκε. 2) Περίπου το ήμισυ των χρηματικών ποινών για τις τροχαίες παραβάσεις που είχαν διερευνηθεί δεν είχαν επιβληθεί επιτυχώς. 3) Σχεδόν όλες οι παραβάσεις στις οποίες οι παραβάτες αρνήθηκαν να πληρώσουν χρηματικές ποινές δεν εκτελέστηκαν.

Στην αιτιολογική έκθεση, η οποία συνοδεύει την Οδηγία, αναφέρεται, πως η οδική ασφάλεια στην ΕΕ έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία 20 χρόνια. Συγκεκριμένα, οι θάνατοι από περίπου 51.400 το 2001, μειώθηκαν σε περίπου 19.800 το 2021.

Ωστόσο, αναγνωρίζεται, πως η βελτίωση της οδικής ασφάλειας δεν ήταν αρκετή ώστε να επιτευχθεί η πολιτική φιλοδοξία της ΕΕ για μείωση του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 50% μεταξύ 2001-2010 και κατά επιπλέον 50% μεταξύ 2011-2020 (δηλαδή κατά 75% μεταξύ 2001-2020), η οποία απορρέει από μια σειρά στρατηγικών εγγράφων που εξέδωσε η Επιτροπή τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Αναφέρεται επίσης, πως ο αριθμός των 19.800 θανάτων από οδικά ατυχήματα το 2021 εξακολουθεί να υπερβαίνει κατά πολύ την τιμή-στόχο, παρά την εντυπωσιακή ετήσια μείωση, πάνω από 17% σε σχέση με τον αντίστοιχο αριθμό θανάτων από οδικά ατυχήματα για το 2019, ο οποίος ωστόσο επηρεάστηκε σημαντικά από την άνευ προηγουμένου μείωση του όγκου της οδικής κυκλοφορίας μετά την πανδημία COVID-19.

Κατά τα έτη πριν από το 2020, ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων δεν μειώθηκε σχεδόν καθόλου.

TOP 10: Δειτε τα ετοιμοπαραδοτα

Ακολουθήστε μας στο INSTAGRAM και στο FACEBOOK

Petros Soutzis has spent 39 years as a motoring journalist, driven by his passion, dedication, and extensive experience in everything related to cars. As a Cypriot journalist, he is the only representative from his country in the COTY committee (Car of the year). He is also a Vice President and a founding member of the Autobest Association, which elects the European Best Buy Car of the Year. These same qualities have been the cornerstone of autokinito.com.cy, which has become the go-to site for everyone who loves cars, motorsports, or anyone simply interested in purchasing a car in Cyprus.