Mate Rimac: Συνέντευξη στο autokinito.com.cy

Στα 34 του χρόνια, ο Κροάτης επιχειρηματίας Mate Rimac αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές μορφές της μοντέρνας εποχής της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Ως το αφεντικό της, πλέον, Bugatti Rimac, ο εφευρέτης και δημιουργός του Concept_One ήταν εκ των πρώτων ανθρώπων στον κόσμο που οραματίστηκε ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιδόσεων, όταν ήταν ακόμη φοιτητής, μετατρέποντας μια BMW Σειρά 3 του 1984 σε ηλεκτρική!

Tον συναντήσαμε κατά τη διάρκεια της απονομής των βραβείων του AUTOBESΤ στο Στρασβούργο – που πλέον αποτελεί το νέο μέλος του Hall of Fame του Οργανισμού – και μας μίλησε για το ξεκίνημα του, την πορεία του αλλά και το μέλλον.

Ποιος είστε Mate Rimac;mate rimac petros soutzis autoebst

Απλά ένας τύπος που θέλει να φτιάχνει αυτοκίνητα. Πέραν των οικονομικών, της έρευνας και των διαδικασιών, αυτό που έχουμε όλοι από κοινού εδώ είναι το πάθος μας για τα αυτοκίνητα. Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησα να περπατώ, οι γονείς μου λένε πως προσπαθούσα πάντα να μπω μέσα σε αυτοκίνητα. Το πρώτο μου όνειρο ήταν να γίνω σχεδιαστής για την BMW της οποίας ήμουν τεράστιος υποστηρικτής. Γεννήθηκα στην Βοσνία, μετακόμισα Γερμανία και στην συνέχεια Κροατία όπου ξεκίνησα τις ηλεκτρικές εφευρέσεις που μου κέρδισαν αρκετά βραβεία μέχρι τα 17 μου. Ήταν στα 18 μου που είπα πως τα αυτοκίνητα είναι το μέλλον μου, και ήταν εκεί που ξεκίνησα να εργάζομαι πάνω σε μια BMW σειράς 3 του 1984, θέλοντας να την μετατρέψω σε ηλεκτρική, όταν ακόμη ξεκινούσε η ίδια η Tesla.  Μπορώ να σου πως ακριβώς νιώθεις όταν αγγίζεις από 400 μέχρι 800 βολτ. Ο πόνος ήταν απλά μέρος της διαδικασίας. Ωστόσο, ένιωθα περήφανος να δουλεύω επάνω στο αυτοκίνητα, μιας και ο Nikola Tesla ήταν Κροάτης. Με ωθούσε αυτό το γεγονός.

«Αν δεν θες να αλλαξεις κατι απ’ το παρελθον σου, σημαινει πως δεν εμαθες τιποτα» Mate Rimac

Και κάπου εκεί ξεκίνησαν όλα;

mate rimac petros soutzis autoebst

Ακριβώς.  Μετέβηκα στις ΗΠΑ, για να τρέξω σε αγώνες με το ηλεκτρικό μου και όπου πήγαινα με κορόιδευαν πως έφερα το πλυντήριο στην πίστα. Όλα αυτά ήταν το 2009 που ήμουν ακόμη φοιτητής, και εκεί γνώρισα τον Adriano ο οποίος τότε ήταν σχεδιαστής στην GM, και ο οποίος εργάζεται μαζί μου ακόμη και σήμερα. Πίσω στην Γερμανία, τα Σαββατοκύριακα δουλεύαμε στο γκαράζ μου, καθώς θέλαμε να φτιάξουμε ένα καινούργιο αυτοκίνητο! Εκείνος εργαζόταν αλλού, και εγώ ακόμη φοιτητής. Εκεί ήταν που μας πλησίασε ένας κύριος εκ μέρους μιας βασιλικής οικογένειας από την Μέση Ανατολή, επειδή ενδιαφέρθηκε για το πρότζεκτ μας, την ηλεκτρική σειρά 3. Ενδιαφερόταν να μάθει τι άλλο κάνουμε ακριβώς. Ετοιμάσαμε ένα φυλλάδιο με τον Adriano σχετικά με το concept του αυτοκινήτου που έχουμε στα υπόψη μας. Λίγες μέρες αργότερα, μας πήρε τηλέφωνο και μας είπε πως η οικογένεια για την οποία εργάζεται ήθελε να παραγγείλει δύο! Δεν είχαμε ιδέα πώς να φτιάξουμε ένα αυτοκίνητο, αλλά ούτε και πώς να διαχειριστούμε μια εταιρεία παραγωγής αυτοκινήτων. Μάλιστα μου επέβαλαν να μετακομίσω στη Μέση Ανατολή για να το φτιάξουμε, και νομίζω, το ότι είπα όχι, ήταν η καλύτερη επιλογή που είχα κάνει. Αυτό μου έδωσε την ευκαιρία να φτιάξω στην εταιρεία μου αλλά και να βεβαιωθώ πως θα επιζήσει. Είπαμε όχι στους επενδυτές, και πιάσαμε δουλειά πάνω στο αυτοκίνητο μας, το οποίο θα παρουσιαζόταν στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης. Εργαζόμασταν μέσα σε φορτηγό, καθοδόν για να βεβαιωθούμε πως θα ήταν έτοιμο για παρουσίαση! Μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, η εταιρεία είχε επίσημα 50 άτομα τους οποίους δυσκολευόμουν να πληρώσω.

Και όλα αυτά άλλαξαν το 2018;rimac concept one

Με ένα τηλεφώνημα! Ένας μηχανικός της Porsche είδε τα μοντέλα που είχαμε, και ενθουσιάστηκε. Πήρε τηλέφωνο το αφεντικό του, ο οποίος ήρθε να μας δει. Εκεί ξεκίνησε να επενδύει επάνω μας. Και όχι μικρές επενδύσεις. Μέχρι σήμερα μαζέψαμε συνολικά 850 εκατομμύρια ευρώ, και μετά από την συμφωνία μας και με την Bugatti, η εταιρεία διαθέτει 1500 εργαζόμενους, 1000 εκ των οποίων εργάζονται για τα hypercars και οι υπόλοιποι επάνω στις μπαταρίες.

Μιλώντας για μπαταρίες, ποια είναι η άποψη σου για το βιώσιμο μέλλον του αυτοκινήτου;mate rimac petros soutzis autoebst

Είναι δύσκολο να προβλέψεις το μέλλον, παρόλο που, εν μέρει, το έκανα πριν 12 χρόνια με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τότε δεν το πίστευε κανείς, και τώρα ξαφνικά είναι το μέλλον και όλοι επενδύουν σε αυτό. Όπως ακριβώς η Porsche και η Hyundai επένδυσαν σε εμάς για τα ηλεκτρικά μας αυτοκίνητα. Το μέλλον είναι ηλεκτρικό για τα αυτοκίνητα, γιατί ακόμη και το υδρογόνο δεν είναι βιώσιμο αν υπολογίσουμε την συσσώρευση, μεταφορά και χρήση του σε ένα αυτοκίνητο. Οι τιμές των μπαταριών έχουν πέσει κατακόρυφα, λόγω της ανακύκλωσης του 90% κάθε μπαταρίας. Πιστεύω πως το πρόβλημα του κινητήρα και του καυσίμου το λύσαμε, και πως το μεγάλο θέμα για το μέλλον θα είναι η ιδιοκτησία του αυτοκινήτου! Πιστεύω πως τα παιδιά μας στο μέλλον δεν θα έχουν άδεια οδήγησης. Ακούγεται τρελό αλλά σκεφτείτε απλά πως το άλογο, που κάποτε ήταν το μεταφορικό μας μέσο, είναι πλέον πολυτέλεια για τους λίγους.

Και τέλος, θα άλλαζες κάτι από όλα όσα έζησες;Rimac C_Two

Σχεδόν τα πάντα, επειδή έμαθα τόσα πολλά. Αν δεν θες να αλλάξεις κάτι απ’ το παρελθόν σου, σημαίνει πως δεν έμαθες τίποτα Ναι, όλα όσα έκανα με έφεραν ως εδώ, αλλά με αυτά που ξέρω τώρα, πολλές φορές σκέφτομαι το που θα μπορούσα να ήμουν αν τα ήξερα όλα αυτά τότε.

Πάθος, αφοσίωση και εμπειρία σε ό,τι αφορά τον κόσμο του αυτοκίνητου χαρακτηρίζουν την πορεία του Πέτρου Σουτζιή, τα 30 και πλέον χρόνια του, στο χώρο των ΜΜΕ. Τα ίδια χαρακτηριστικά θα έχει και το autokinito.com.cy, το οποίο στοχεύει να γίνει το σημείο αναφοράς για όλους όσους αγαπούν το αυτοκίνητο, το μηχανοκίνητο αθλητισμό ή ενδιαφέρονται για την αγορά αυτοκινήτου στην Κύπρο και στον κόσμο.