Ο ΜΙΛΤΟΣ ΣΟΥΤΖΙΗΣ ΒΡΕΘΗΚΕ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΑ 100 ΧΡΟΝIΑ ΤΗΣ MAZDA

 Η Mazda μας θυμίζει το παρελθόν κτίζοντας το μέλλον

Το 1920 το λογότυπο της Mazda κάνει την εμφάνιση του. Όχι όμως πάνω σε ένα αυτοκίνητο!

H Mazda ξεκίνησε πριν από ένα αιώνα σαν κατασκευαστής φελλών στην πόλη Hiroshima, και πολύ γρήγορα, ο Jujiro Matsuda, ανέλαβε τα ηνία της και την μετέτρεψε πρώτα σαν κατασκευαστή εργαλειομηχανών και στη συνέχεια σαν κατασκευαστή αυτοκινήτων. Κάπως έτσι ξεκινά η ιστορία της θρυλική ιαπωνικής εταιρείας στο χώρο του αυτοκινήτου.

Ένας αιώνα τεχνολογίας, καινοτομίας, σχεδιασμού αλλά και αγωνιστικών επιτυχιών για μια εταιρεία που  ξεκίνησε τη ιστορία της από την ηρωική πόλη της Ιαπωνίας. Εμείς βρεθήκαμε στο Μόναχο για να παραστούμε στους εορτασμούς για αυτή τη χρονιά ορόσημο για τη Mazda. Μια εταιρεία που έχει να επιδείξει σωρεία καινοτομιών στην ιστορία του αυτοκινήτου και, το σημαντικότερο, κάνει τα σωστά βήματα προς το μέλλον.

Ο επαναστατικός κινητήρας wankel, το best-seller roadster όλων των εποχών Mazda MX-5 που συνεχίζει την πορεία του μέχρι σήμερα, η νίκη στον αγώνα του Le Manns το 1991 και το Cosmos, ένα sport μοντέλο που τάραξε τα νερά όταν παρουσιάστηκε το 1967, ήταν μόνο μερικά από τα επιτεύγματα της Ιαπωνικής εταιρείας..

Η γενέτειρα πόλη της Mazda ήταν η Hiroshima. Το 1945, μετά τη ρίψη της ατομικής βόμβας το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, η μισή και πλέον πόλη καταστράφηκε.  Η Mazda έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανοικοδόμηση της πόλης με τις εγκαταστάσεις της να χρησιμοποιούνται σαν νοσοκομείο αλλά και κέντρο διαχείρισης της κατάστασης. Η παραγωγή, όπως ήταν φυσικό σταμάτησε, αλλά μόλις για μερικούς μήνες.

Μπορεί η Mazda να ιδρύθηκε το 1920 σαν κατασκευαστής φελλών στην Ιαπωνία, όμως το πρώτο της μηχανοκίνητο όχημα το κατασκεύασε δέκα χρόνια αργότερα. Αυτό δεν ήταν άλλο από το Mazda-Go Type-DA, ένα τρίτροχο pick-up που παρουσιάστηκε το 1930, με κιβώτιο ταχυτήτων με πισινή, ελαφριά υλικά και ευελιξία.

H αρχή για τη Mazda στην κατασκευή αυτοκινήτων έγινε το 1960 και συγκεκριμένα στις 28 Μαΐου όταν παρουσίασε το πρώτο μοντέλο παραγωγής της, το R360 που άνηκε στην κατηγορία των “kei cars”. Μοντέλο που είδαμε κατά την επίσκεψη μας στο μουσείο. Αυτό ήταν εφοδιασμένο με ένα τετρακύλινδρο κινητήρα 356 κ.εκ. και ημιαυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής. Η πραγματική επανάσταση της Mazda έγινε τον Μάιο του 1967 όταν παρουσίασε για πρώτη φορά στην Ιαπωνία ένα αυτοκίνητο με περιστροφικό κινητήρα (Wankel) που ήταν τοποθετημένος στο μοντέλο Mazda Cosmo 100S. Με δύο ρότορες, χειροκίνητο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων και μόλις 940 κιλά απέδιδε 110 ίππους και έφτανε τα εκατό χιλιόμετρα από στάση σε 7.5 δευτερόλεπτα.

Από τότε, η Mazda παρουσίασε μερικά από τα πιο καινοτόμα πρωτότυπα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, δείχνοντας έτσι ότι ποτέ δεν επαναπαυόταν στις επιτυχίες της. Το πρωτότυπο MX-02 που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο του 1983, διέθετε ένα ψηφιακό πίνακα στον ανεμοθώρακα και έλεγχο και τον τεσσάρων τροχών με το τιμόνι, και το Mazda 626 4WS (1987) θα ήταν ένα από τα δύο πρώτα αυτοκίνητα παραγωγής που είχαν τον έλεγχο αυτό των τροχών.

Το Eunos Cosmo, ένα πολυτελές σπορ κουπέ της Ιαπωνίας (1990-95), είχε το πρώτο σύστημα πλοήγησης με οθόνη αφής GPS. Το Mazda MX-3 coupé (1991-1998) ήταν διαθέσιμο με τον μικρότερο V6 κινητήρα στον κόσμο, 1,8 λίτρων που αποτέλεσε προάγγελο της μείωσης των κυβικών της τελευταίας δεκαετίας. Και το 1993, το Mazda Xedos 9 ήταν το πρώτο μοντέλο παραγωγής που κυκλοφόρησε με έναν κινητήρα Miller, ο οποίος συνδυάζει βραδύ κλείσιμο βαλβίδας εισαγωγής με υπερσυμπιεστή για να παράγει περισσότερη ισχύ. Η εμπειρία της Mazda εδώ θα μεταφερθεί αργότερα στο πρόγραμμα του κινητήρα Skyactiv.

Διαθέτοντας ακραίες αναλογίες συμπίεσης, μεταξύ άλλων, οι σημερινοί κινητήρες βενζίνης Skyactiv-G και πετρελαίου Skyactiv-D προσφέρουν έναν εξαιρετικό συνδυασμό απόδοσης και πραγματικής απόδοσης, πράγμα που σημαίνει επίσης χαμηλότερες εκπομπές. Είναι μέρος της σειράς Τεχνολογίας Skyactiv – συμπεριλαμβανομένων κιβωτίων ταχυτήτων, αμαξώματος αυτοκινήτου και τεχνολογίας πλαισίου – που παρουσιάστηκε το 2011 με την πρώτη γενιά Mazda CX-5. Η διαδικασία ανάπτυξης του Skyactiv ήταν κλασσική κίνηση της Mazda: διερεύνησε αδιάκοπα τρόπους για την αποφυγή συμβατικών αποδεκτών συμβιβασμών, όπως η απόδοση έναντι της κατανάλωσης καυσίμου ή ο χειρισμός έναντι της άνεσης, για να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία οδήγησης και ιδιοκτησίας.

Πιο πρόσφατα, η εταιρεία πρόσθεσε περισσότερη απόλαυση στην οδήγηση με τον Skyactiv-X που κυκλοφόρησε το 2019 στα CX-30 και Mazda3. Μια γνήσια ανακάλυψη για εσωτερική καύση, είναι ο πρώτος βενζινοκινητήρας μαζικής παραγωγής στον κόσμο που χρησιμοποιεί ανάφλεξη με συμπίεση σαν κινητήρας πετρελαίου, ενώνοντας έτσι τα πλεονεκτήματα και των δύο καυσίμων. Η υποδοχή από τους αγοραστές έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες της Mazda. Τον Μάιο, η εταιρεία ξεκίνησε την παραγωγή του Mazda MX-30, ενός πλήρως ηλεκτρικού συμπαγούς SUV με τη νέα μονάδα e-Skyactiv.

Συνεχίζοντας με βάση την εμπειρία του στη σφυρηλάτηση νέων μονοπατιών είναι το επίκεντρο της ιστορίας της Mazda και του πώς επέζησε και άκμασε κατά τη διάρκεια των δεκαετιών ως μια μικρή αυτοκινητοβιομηχανία υπό συχνά ταραχώδεις συνθήκες. Μετά από 100 χρόνια, αυτές οι εμπειρίες έχουν διαμορφώσει τον χαρακτήρα της Mazda – καινοτόμος, φιλόδοξος, αποφασιστικός και δημιουργικός – και αυτό που κάνει την εταιρεία τόσο ασυμβίβαστα μοναδική.

Πάθος, αφοσίωση και εμπειρία σε ό,τι αφορά τον κόσμο του αυτοκίνητου χαρακτηρίζουν την πορεία του Πέτρου Σουτζιή, τα 30 και πλέον χρόνια του, στο χώρο των ΜΜΕ. Τα ίδια χαρακτηριστικά θα έχει και το autokinito.com.cy, το οποίο στοχεύει να γίνει το σημείο αναφοράς για όλους όσους αγαπούν το αυτοκίνητο, το μηχανοκίνητο αθλητισμό ή ενδιαφέρονται για την αγορά αυτοκινήτου στην Κύπρο και στον κόσμο.