Τη στιγμή που στον τόπο μας προσπαθούμε να ανακαλύψουμε… «τον τροχό» όσον αφορά τους ρύπους των οχημάτων, άλλες πόλεις σε ολόκληρο τον κόσμο εφαρμόζουν με επιτυχία μέτρα για το θέμα αυτό.

Οι ισπανικές αρχές έχουν παρουσιάσει νέους περιορισμούς κατά την οδήγηση μέσα στο κέντρο της πρωτεύουσας Μαδρίτης με στόχο να μειώσουν τους ρύπους κατά 40%. Τα μέτρα αυτά σημαίνουν πως όλοι οι οδηγοί θα πρέπει να ελέγξουν τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων τους, με τα παλαιότερα να απαγορεύονται από το να μπουν στο κέντρο της πόλης. Οι οδηγοί που θα παραβιάζουν τον πιο πάνω κανονισμό θα πρέπει να πληρώνουν ένα πρόστιμο €90.

Με αυτή την κίνηση δεν θα μειωθεί μόνο η ρύπανση αλλά και ο θόρυβος ενώ ταυτόχρονα περισσότερος κόσμος ενδεχομένως να προτιμά τα ποδήλατα στην πόλη.

Το Συμβούλιο Μαδρίτης υπολογίζει πως το πλάνο αυτό, που μπήκε σε λειτουργία (με την ονομασία Madrid Central), θα επηρεάσει ίσως 20% των αυτοκινήτων που κινούνται στο κέντρο της πόλης. 

Ποια είναι τα νέα μέτρα της Μαδρίτης;

Οι νέοι κανονισμοί που επέβαλε το Συμβούλιο της πόλης έχει σκοπό να καθαρίσει το περιβάλλον και να δώσουν προτεραιότητα στους ποδηλάτες, πεζούς και στα δημόσια μέσα μετακίνησης. Οι περιορισμοί για όσους προσέρχονται στο κέντρο της πόλης και στην ζώνη χαμηλών ρύπων θα φαίνονται πάνω στο αυτοκίνητο μέσω ενός αυτοκόλλητου που μπορεί να προμηθευτεί κάποιος μόνο μετά από έλεγχο. Για παράδειγμα, τα υβριδικά αυτοκίνητα θα έχουν αυτόματα τον τίτλο του «eco label» και το δικαίωμα να μετακινούνται στην πόλη ελεύθερα, χρησιμοποιώντας ελεύθερα όλους τους χώρους στάθμευσης. Αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου τα οποία παράχθηκαν πριν το 2006 και αυτά με κινητήρα βενζίνης πριν το 2000 δεν θα επιτρέπονται στο κέντρο της πόλης εκτός και αν είναι γραμμένο εδώ και χρόνια και έχουν πρόσβαση σε προσωπικό χώρο στάθμευσης. Από το 2020, κανένα από τα πιο πάνω οχήματα δεν θα έχουν δικαίωμα να μπαίνουν στην ζώνη χαμηλών ρύπων. Αυτό θα δώσει λίγο χρόνο κυρίως στους κάτοικους του κέντρου που έχουν παλιά αυτοκίνητα να προσαρμοστούν με τον κανονισμό αυτό ωστόσο θα μπορούν να σταθμεύουν μόνο στον δρόμο της κατοικίας τους. Για όλα τα ποιο πάνω θα υπάρχουν κάμερες σε όλη την πόλη για να ελέγχονται.

Πως επηρεάζουν την υγεία μας οι ρύποι των οχημάτων;

Τα τελευταία χρόνια οι ανησυχίες γύρω από το πόση ζημιά προκαλούν οι ρύποι στην υγεία μας έχουν πολλαπλασιαστεί.  Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (ΠΟΥ) δήλωσε πως εκατομμύρια θάνατοι τον χρόνο συνδέονται με την έκθεση που έχουμε σε όλη αυτή την ρύπανση και μόλυνση. Οι κινητήρες πετρελαίου έχουν επιδεινώσει το πρόβλημα με δυο τρόπους –με την παραγωγή σωματιδίων και οξειδίων του άζωτου. Τα σωματίδια διαπερνούν μέσα στους πνεύμονες και επιδεινώνουν τα καρδιολογικά παθήματα, προκαλώντας ακόμη και θάνατο.

Ο Δήμαρχος της Μαδρίτης, Manuela Carmena, δήλωσε το 2016 πως το πρόβλημα των ρύπων έπρεπε να είχε αντιμετωπισθεί για να βελτιωθεί η υγεία «των παιδιών, ηλικιωμένων και γειτόνων μας».

Πως αντιμετωπίζουν οι Ευρωπαϊκές πόλεις την ρύπανση;

Η Μαδρίτη δεν είναι η μοναδική πρωτεύουσα που πολεμάει την ρύπανση: την μάχη αυτή την δίνουν και στο Παρίσι, Mexico City και Αθήνα όπου υποσχέθηκαν πως θα απαγορεύεται η είσοδος σε αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου μέχρι το 2025.

Παρίσι

Η απαγόρευση όλων των αυτοκινήτων που παράχθηκαν πριν το 1997 από το να εισέρχονται στο κέντρο της πόλης κατά τις εργάσιμες μέρες από τις 08:00 μέχρι τις 20:00.

Ταυτόχρονα απαγορεύονται γενικά όλα τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα με εγγραφή πριν το 2001.Ταυτόχρονα έχει τεθεί στρατηγική κατά την οποία  να απαγορευτούν όλα τα παλιά αυτοκίνητα και τα πετρελαιοκίνητα στο μέλλον ενώ στο κέντρο της πόλης να επιτρέπονται μόνο πεζοί.

Στοκχόλμη

Παρουσίαση διοδίων για διακίνηση στο κέντρο της πόλης αλλά και συστήματος κατά το οποίο να μπορείς να σταθμεύσεις το όχημα σου εκτός κέντρου και να πάρεις λεωφορείο ενώ δαπανήθηκε μεγάλο κονδύλι για την βελτίωση των δημόσιων μέσων (τραμ, λεωφορείων και τρένων).

Λονδίνο

Παρουσίαση διοδίων για διακίνηση στο κέντρο της πόλης

Καθιέρωση 24ωρης ζώνης χαμηλών ρύπων για να αποτραπεί η διακίνηση πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μέσα στο Λονδίνο.

Παρουσίαση πολύ πιο αυστηρής ζώνης χαμηλών ρύπων μέχρι τον Απρίλιο του 2019 αλλά και ειδικοί δρόμοι μεγαλύτερων αποστάσεων για χρήση μόνο από ποδήλατα.

 

 

 

Το μήλο σίγουρα, αυτή τη φορά, έπεσε κάτω από τη συγκεκριμένη μηλιά. Φυσιολογικά λοιπόν, ο Μίλτος Σουτζιής, μαθαίνοντας από μικρός τα μυστικά του χώρου, αλλά και αποκτώντας μοναδικές εμπειρίες δίπλα από τον πατέρα του, θα ήταν έκπληξη να μην ακολουθούσε την ίδια (ειδική) διαδρομή. Με το πέρας των σπουδών του στο Ηνωμένο Βασίλειο, για την απόκτηση του BA Business Management (Marketing), επέστρεψε πίσω στην Κύπρο όπου βοήθησε στη δημιουργία της ιστοσελίδας autokinito.com.cy. Παρά το νεαρό της ηλικίας του, αφού είναι μόλις 27 χρόνων, ήδη μετρά στο ενεργητικό του περισσότερες από 20 συμμετοχές σε αποστολές στο εξωτερικό, οι οποίες περιλαμβάνουν παρουσιάσεις αυτοκινήτων, συμμετοχή σε διεθνή σαλόνια και κάλυψη αγώνων μηχανοκίνητου αθλητισμού.