Το περίεργο ταξί της Fiat

Το 1968 είναι η χρονιά των φοιτητικών και κοινωνικών διεκδικήσεων,  αλλά παράλληλα και η εποχή που οι πόλεις αποκτούν τη σύγχρονη μορφή τους. Στην Ιταλία οι δρόμοι είναι γεμάτοι από ταξί που βασίζονται στο καινοτόμο Fiat 600 Multipla του Dante Giacosa, το οποίο εξελίχθηκε παράλληλα με το δημοφιλές Fiat 600 το 1956.

Fiat City TaxiΤη στιγμή που οι σχεδιαστές στο Τορίνο ετοιμάζουν το διάδοχο του 600, το 850, σκέφτονται να δημιουργήσουν και μια έκδοση του, η οποία θα είναι αφιερωμένη στις δημόσιες μετακινήσεις. Παρά το γεγονός ότι εκείνη την εποχή ήταν σύνηθες αντίστοιχες εργασίες να ανατίθενται σε εξωτερικούς συνεργάτες, η εταιρεία αποφασίζει να την εμπιστευθεί στο Centro Stile Fiat και έναν από τους πλέον δημιουργικούς σχεδιαστές της εποχής, τον Pio Manzù. Εκείνος πιάνει άμεσα δουλειά με βάση τα μηχανικά μέρη του 850, ενώ λόγω της βασικής χρήσης του αυτοκινήτου σε αστικό περιβάλλον επιλέγει την έκδοση “Idromatic”.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ: Όλες τις τιμές και εξοπλισμό όλων των αυτοκινήτων της FIAT

Πρόκειται για ένα από τα πρώτα ημιαυτόματα συστήματα μετάδοσης στον κόσμο που η Fiat παρουσίασε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1966 και συνδύαζε έναν μετατροπέα ροπής και έναν υδραυλικό συμπλέκτη. Το αυτοκίνητο συνέχιζε να έχει ένα χειροκίνητο κιβώτιο 4 σχέσεων, αλλά η απουσία συμπλέκτη έκανε εξαιρετικά πιο άνετη την οδήγηση σε συνθήκες υψηλής κίνησης.

Fiat City TaxiΕπόμενη κίνηση ήταν η μεγιστοποίηση της εκμετάλλευσης των εσωτερικών χώρων, αλλά και η εύκολη πρόσβαση. Η επιλογή ενός αμαξώματος δύο όγκων με μικρούς προβόλους και μεγάλες γυάλινες επιφάνειες προσέφερε άριστη ορατότητα, στοιχείο που ενίσχυαν και οι ψηλότερα τοποθετημένες θέσεις για τους επιβάτες. Ο Manzù συνέχισε την καινοτόμα προσέγγιση στο 850 City Taxi ακολουθώντας μια ασύμμετρη σχεδίαση. Στην αριστερή πλευρά υπήρχε μόνο μια συμβατική πόρτα για τον οδηγό, ενώ στη δεξιά πλευρά μια καινοτόμα ηλεκτρονικά ελεγχόμενη συρόμενη πόρτα. Ακόμα και η σχεδίαση των καθαριστήρων ξέφευγε από τα καθιερωμένα, με το μεγάλο παρμπρίζ να απαιτεί μια κίνηση «παντογράφου» από το μηχανισμό ώστε να καθαρίζει τη μέγιστη δυνατή επιφάνεια.

Fiat City TaxiΟι πίσω θέσεις μπορούσαν να φιλοξενήσουν 3 επιβάτες, ενώ μέσω ενός αναδιπλούμενου καθίσματος υπήρχε χώρος και για έναν τέταρτο επιβάτη –ή περισσότερες αποσκευές- δίπλα στον οδηγό. Ο κύριος χώρος αποσκευών ήταν πάνω από τον πίσω τοποθετημένο κινητήρα. Το ταμπλό ήταν επενδυμένο με ένα μαλακό υλικό, υπήρχε μια μικρή τηλεόραση, ενώ ο οδηγός μπορούσε να μιλήσει με το κέντρο του μέσω του μικροφώνου που ήταν κρυμμένο μέσα στο σκίαστρο. Στοιχεία που σήμερα θεωρούνται καθιερωμένα είχαν προβλεφθεί από την ομάδα του Fiat City Taxi το 1968!

TOP 10 Δέκα αξέχαστα αλλά… προβληματικά κλασσικά!Οι καινοτομίες που αφορούν στην ασφάλεια του Fiat City Taxi ήταν ακόμα ένα στοιχείο που χρόνια αργότερα θα γινόταν μέρος της καθημερινότητας των αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής. Η «σπαστή» κολώνα του τιμονιού ώστε να προστατεύει τον οδηγό σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης, η εφαρμογή μαλακών υλικών στην καμπίνα και η ύπαρξη ειδικών ιμάντων ώστε να συγκρατούν τα πράγματα των επιβατών συνδυάζονταν με τον πρόδρομο του Bluetooth, την οθόνη που σήμερα έχει εξελιχθεί στα συστήματα πολυμέσων και την γυάλινη τρίτη πόρτα που βελτιώνει την ορατότητα και αποτελεί κοινό στοιχείο για όλα τα σύγχρονα supermini.

Fiat City TaxiΟ Pio Manzù πρόλαβε να δει να ολοκληρώνεται το Fiat City Taxi, αλλά δυστυχώς όχι και το Fiat 127, το δημιούργημα του που θα καθόριζε τη μορφή των σύγχρονων supermini, θα χάριζε στη Fiat μια τεράστια εμπορική επιτυχία, αλλά κυρίως θα επιβεβαίωνε πέρα από κάθε αμφιβολία τη φήμη της ως την κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία στη σχεδίαση και κατασκευή αυτοκινήτων πόλης, φήμη που παραμένει ζωντανή μέχρι σήμερα, με τα Fiat 500 και Fiat Panda να κυριαρχούν στην κατηγορία τους στην Ευρώπη.

Ακολουθήστε μας στο INSTAGRAM και στο FACEBOOK

Πάθος, αφοσίωση και εμπειρία σε ό,τι αφορά τον κόσμο του αυτοκίνητου χαρακτηρίζουν την πορεία του Πέτρου Σουτζιή, τα 30 και πλέον χρόνια του, στο χώρο των ΜΜΕ. Τα ίδια χαρακτηριστικά θα έχει και το autokinito.com.cy, το οποίο στοχεύει να γίνει το σημείο αναφοράς για όλους όσους αγαπούν το αυτοκίνητο, το μηχανοκίνητο αθλητισμό ή ενδιαφέρονται για την αγορά αυτοκινήτου στην Κύπρο και στον κόσμο.