Το όνομα quattro εμπερικλείει μέσα του μια ιστορία, δύναμης, τεχνολογίας και δυναμισμού. Ενός συστήματος που έχει πλέον πάρει την ιστορία του στο χώρο της αυτοκίνησης.

Από την Μισέλ Μουτόν, τον Στιγκ Μπλόμκβιστ και τον Βάλτερ Ρερλ, από το χώμα και το χιόνι στη καθημερινότητα της ζωής, το Audi Quattro, ένα σύμβολο των αγώνων Ράλι, αντιπροσωπεύει ένα θρύλο που έγινε συνώνυμο της συμπεριφοράς, της συγκίνησης, αλλά πάνω από όλα της ασφάλειας στην οδήγηση.

Το Audi quattro γεννήθηκε σε χιονισμένους και σκληροτράχηλους δρόμους της Γερμανίας το 1980. Μπήκε στη γραμμή παραγωγής σαν μία τεχνολογική επανάσταση στην αυτοκίνηση και έκτοτε αποτελεί πλέον ένα κεντρικό κομμάτι στην ραχοκοκαλιά του Γερμανικού εργοστασίου σε ότι αφορά τις επιδόσεις, συμπεριφορά και ασφάλεια, αφού πλέον παράγεται μαζικά σε όλη την γκάμα της Audi.

Τεχνικά ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο είναι σε θέση να αντέξει υψηλότερες κάθετες δυνάμεις, παρά ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο με κίνηση στους πίσω τροχούς. Το «αυθεντικό Quattro» εμφανίστηκε για πρώτη φορά στις 3 Μαρτίου 1980 στην έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης. Αλλά η όλη ιδέα ξεκίνησε τρία χρόνια νωρίτερα όταν τρεις νεαροί τότε μηχανικοί έδωσαν την όλη ώθηση. Ο Jorg Bensinger, ο Walter Treser και ο Ferdinand Peich εφάρμοσαν σε ένα Audi 80 με μεγαλύτερο μεταξόνιο και 5κύλινδρο κινητήρα τούρμπο ένα σύστημα τετρακίνησης, προερχόμενο από το στρατιωτικό όχημα της VW, το Iltis. Το σύστημα μετέδιδε την κίνηση και στους τέσσερεις τροχούς χάριν σε ένα δεύτερο μπροστινό άξονα τύπου McPherson.

Αλλά η μεγαλοφυΐα της Audi συνίσταται στη απλή σύλληψη που ακολούθησε από τον επικεφαλής του τμήματος κιβωτίων, Franz Tengler, o οποίος είχε την ιδέα να εγκαταστήσει έναν κενό άξονα μήκους 23.6, εκατοστών μέσω του οποίου η κίνηση μεταδιδόταν τόσο μπροστά όσο και πίσω. Η εφεύρεση αυτή, του  λεγόμενου «hollow axle» ήταν αυτή που έκανε δυνατή την κατασκευή ενός επιβατικού τετρακίνητου αυτοκινήτου χωρίς επιπλέον βάρος και το σημαντικότερο, χωρίς κεντρικό διαφορικό

Ο δρόμος άνοιξε και έτσι η τετρακίνηση σε ένα επιβατικό αυτοκίνητο ενσαρκώθηκε στο Audi 80 Coupe το οποίο παρουσιάστηκε σε μία αίθουσα για πατινάζ πάγου κοντά στο σαλόνι της Γενεύης, μαγεύοντας τους δημοσιογράφους του εξειδικευμένου Τύπου.  Η επόμενη σημαντική τεχνολογική ανακάλυψη ήρθε το 1987 και ακούει στο όνομα διαφορικό Torsen. Δηλαδή δημιουργήθηκε ένα διαφορικό το οποίο υπολόγιζε την απώλεια ροπής από τον κάθε τροχό ξεχωριστά και έδινε το 75% της ροπής στον τροχό με την περισσότερο πρόσφυση, ενώ μπορούσε ταυτόχρονα να χρησιμοποιηθεί και το σύστημα ABS.

Το quattro δεν θα μπορούσε όμως να απουσιάσει από τους αγώνες, ένα χώρο όπου άφησε μια παρουσία γραμμένη με ανεξίτηλα γράμματα, αφού από το 1982 μέχρι το 1984 κατέκτησε τέσσερις τίτλους οδηγών και κατασκευαστών, με πολλές φορές τους οδηγούς της εταιρείας να τερματίζουν σε σχηματισμό στις πρώτες θέσεις. Αλλά πέραν των τίτλων και των περγαμηνών… αυτό που θα παραμείνει αξέχαστο ήταν τα quattro του Groub B με τον απίστευτο και μνημειώδη «γερμανικό» ήχο του κινητήρα. Το quattto άφησε όμως την σφραγίδα του και στους αγώνες της άλλης πλευράς του Ατλαντικού, αλλά ιδιαίτερα θα μείνει αξέχαστη η ανάβαση της φημισμένης κορφής του Pikes Peak με τον Γερμανό Βάλτερ Ρέρλ με το φοβερό Audi Quattro S1.

Στις αγωνιστικές περγαμηνές του quattro περιλαμβάνονται οι τίτλοι του πρωταθλήματος TransAm και το γερμανικό πρωτάθλημα αυτοκινήτων τουρισμού, όπου το 1996 ένα Audi A4 Supertouring quattro κατάφερε να πάρει τίτλους στα αντίστοιχα πρωταθλήματα της Γερμανίας, Βρετανίας, Ιταλίας, Ισπανίας, Βελγίου, Νοτίου Αφρικής και Αυστραλίας.

Όσον αφορά την παραγωγή, η Audi πήρε το μήνυμα από την αρχή, αφού ήδη από το 1982 η εταιρεία επέκτεινε την φιλοσοφία quattro σε πέντε εκδόσεις, ενώ σταδιακά το επέκτεινε σε όλα τα μοντέλα.

Αξέχαστη θα παραμείνει η σειρά S με τα S2 και S4, αλλά και το πανέμορφο και ταχύτερο RS2 Avant, ενώ η συνέχεια δόθηκε με τα μοντέλα RS4 και RS6. Σήμερα ο «θεσμός» quattro αγκαλιάζει όλη την γκάμα του εργοστασίου, από το compact Α1 μέχρι την ναυαρχίδα Α8, προσφέροντας μάλιστα πολύ υψηλές πωλήσεις.